שילוב בניה קלה בעיצוב גינה

מעוניינים להוסיף עוד חדר בבית? חפצה נפשכם לסגור את המרפסת שמזג האוויר עושה בה שמות ולהפוך אותה לחדר שמש? מתחשק לכם לבנות פרגולה מאלומיניום שתיראה כאילו היא עשויה עץ? או שאולי אתם רוצים את הדבר הממשי – להקים פרגולה או דק מעץ אמיתי? אם חשבתם על אחד מהתרחישים האלה, סביר להניח שנתקלתם כבר במונח "בניה קלה".

כולם מדברים כיום על בניה קלה, אבל רק מעט באמת יודעים מהי שיטה זו, למה היא משמשת ומהם היתרונות והחסרונות שלה. אם ברצונכם לדעת קצת יותר, זהו המאמר בשבילכם.

 

על בניה קלה ויתרונותיה

בניה קלה, או בשמותיה הנוספים "בניה מתועשת" או "בניה מודולרית", היא שיטת בניה מתקדמת וחדשנית בה מקימים מבנה או חלק ממנו, משלד העשוי פלדה או אלומיניום, ומחלקי בניין בעלי משקל קל יחסית (עד 50 ק"ג למ"ר או עד 250 מ"ר עבור חלקי הריצוף או התקרה), כמו למשל פלסטיק מוקצף או עץ. אך הקלות אינה נגזרת רק מהמשקל, היא גם נובעת ממהירות הקמת המבנה. זהו למעשה אחד המאפיינים המשמעותיים של הבניה הקלה.

לשיטה יתרונות רבים. הראשון מתבטא בעלויות נמוכות באופן ניכר, בשל העובדה כי הבניה מתבצעת בזמן קצר מאוד בהשוואה לשיטות בניה אחרות ולכן דורשת פחות משאבים, כגון זמן וכוח אדם. יתרון שני, חשוב לא פחות, הוא יצירת כמויות פסולת לפינוי קטנות במיוחד. יתרון נוסף, משמעותי מאוד עבור הדיירים הוא, שהבניה הקלה אינה מצריכה את פינויים מהמבנה בזמן העבודה. עוד חשוב לציין כי מדובר בשיטה מדויקת להפליא – what you see is what you get – כלומר, אותו מבנה שתוכנן על הנייר, יהיה זהה לחלוטין למבנה שתקבלו בסוף התהליך.  

כפי שנכתב, הבניה הקלה נעשית תוך פרק זמן קצר ביותר. חודשים ספורים והמבנה כבר עומד על תילו, ללא הררי הפסולת והלכלוך אליהם אנו מורגלים. בניה זו נחשבת ידידותית לסביבה ממספר סיבות: האחת כיוון שלא נעשה בה שימוש בכלים כבדים, כגון טרקטורים או משאיות בטון, כמו כן גם נעדר בה השימוש בחול או בחצץ; שנית, היא משלבת חומרי יסוד ממוחזרים; ובנוסף, בשל רמות הבידוד והאיטום הגבוהות שלה, היא מייצרת חיסכון משמעותי באנרגיה.

גם מבחינה תקציבית יש לבניה הקלה יתרון. מחיר העבודה נקבע בתחילת הפרויקט ואינו פתוח להפתעות, ומכיוון שדבר זה יוצר שקט נפשי עבור הבוחרים בשיטה זו, יש לה ערך מוסף רב.

 

שימוש בבניה קלה בבית הפרטי שלנו

בזכות יתרונותיה אלה, הפכה הבניה הקלה לפופולרית מאוד, במיוחד בקרב בעלי עסקים, ביניהם בעלי מסעדות ובתי קפה, הנעזרים בשיטה מהירה זו לסגירה עונתית של מקומות הבילוי שבבעלותם. כך יכולים אותם בעלי עסקים וכן הציבור הרחב, ליהנות ממבנה סגור בחורף שנפתח מחדש כשמגיע הקיץ, וכל זאת בקלות ובמהירות.

אך לא רק במגזר העסקי הבינו את יתרונות הבניה הקלה, גם אנשים פרטיים החלו לאמץ שיטה זו ולשלב אותה בבית ובגינה – למשל, כתוספת חדרים למבנה, לסגירת מרפסת, להתקנת פרגולה מעץ שתשרה אווירה חמה ונינוחה או להקמת מחסן איכותי שיאחסן את הציוד לטיפוח ולתחזוקת הגינה במקום שיהיה מפוזר על כל השטח.

 

אז איך זה מתבצע בפועל

שילוב הבניה הקלה בגינה מתחיל מרעיון. בין אם אתם הוגים אותו בזמן הקמת הגינה או שחשבתם עליו לאחר שהגינה כבר מוכנה, הוא כנראה יקרום במהרה עור וגידים. כל שאתם צריכים הוא להעלות אותו על כתב ולהיעזר באנשי מקצוע מתאימים, כמו למשל גננים מומלצים לעבודות גינון שחלק מהשירותים שהן מספקים, בנוסף לתחזוקת הגינה, הוא הקמת פרגולות; או שאם חשבתם על סגירת מרפסת, תוכלו להתייעץ עם חברות בניה המתמחות בבניה קלה.

אין ספק ששילוב עץ או כל בניה קלה מחומרי גלם אחרים, בהנחה שהמבנה המוקם מתאים בעיצובו לזה של הבית והגינה, מוסיף חן ומשפר את מראה הבית. גינה שחלק ממנה הוא דק עץ, הופכת מיד מאורגנת ומסודרת יותר ומשובבת עין ולב. מרפסת שמש שהגינה משתקפת בזגוגיות שלה ויוצרת בהן מעין תמונה פנורמית המהווה חלק מהמבנה, גורמת לבית להיראות ייחודי ולשדר יוקרה. וכמובן שפרגולה מעץ או מאלומיניום תמיד משדרגת את אופיו של הבית וסגנונו.

לכן, כשאתם בונים בית או חושבים על שיפוץ, שקלו לשלב בתהליך גם בניה קלה מחומר גלם אחד או יותר. כך תוכלו להעצים ולשדרג את נראות הבית ואולי אף להעלות את שווי הנכס. ובכל מקרה, הרושם הראשוני תמיד יעשה את העבודה והמחמאות לא תפסקנה לזרום.

 

באדיבות אתר טוב תודה

 

אהבתם? שתפו!