עיצוב גינות שלב אחרי שלב

עיצוב גינות שלב אחרי שלב

כשאתם מדמיינים את בית החלומות שלכם, מרבית הסיכויים שיש לו גם גינה. ואכן, האפשרות לצאת החוצה ממבנה סגור לשטח פתוח, ירוק ומזמין, מחממת תמיד את ליבנו והיא זו שעומדת במוקד הפנטזיה שיש לרובנו של "בית עם גינה". הגינה מהווה הן עבורנו והן עבור הבית בו אנו חיים ריאה ירוקה, היא מעין אי קטן של שקט ושלווה אליו אנו שואפים להגיע לאחר יום ארוך ומתיש. בה אנו מתרווחים, מקשיבים לציוץ הציפורים, משילים מעלינו את טרדות היום ופשוט נותנים לעצמנו להירגע.

בשל חשיבותה הרבה, הגינה זקוקה לתכנון ולעיצוב יעילים וראויים שיכילו בתוכה את כל האלמנטים הנכונים הנדרשים להפוך אותה לחלקת האלוהים הקטנה שלנו. עיצוב נכון יעניק לגינה את האווירה והסגנון המושלמים שאנו מבקשים עבורה. אקזוטי, פראי, רומנטי, כל מה שתעלו בדעתכם. יחד עם זאת, זכרו כי הגינה היא חלק בלתי נפרד מהבית ולכן, רצוי שעיצובה יהיה חלק אינטגרלי מסגנון העיצוב הכללי ושתהיה ביניהם הרמוניה מלאה.

 

לבד או עם איש מקצוע?

כמובן שאם תחפצו בכך, תוכלו לעצב את הגינה בעצמכם. עשו מחקר משלכם, היעזרו במדריכים כתובים, צפו בסרטונים ביוטיוב וגשו לעבודה.

אולם, עיצוב גינות הוא מקצוע, ולכן מדובר במלאכה לאנשים מקצועיים ובעלי ניסיון שיוכלו לאגד עבורכם גם את הדרישות האובייקטיביות שהשטח מכתיב, וגם את הדרישות האישיות שלכם ושל בני הבית הנוספים, וליישמן בגינה אופן אסתטי ופרקטי כאחד.

מעצבי גינות יוכלו לייעץ ולשים דגש על התהליך הכללי ובמקביל יתייחסו גם לפרטים הקטנים שיביאו את הגינה בסופו של דבר לרמת גימור גבוהה ואיכותית. הם מכירים לעומק את סוגי האדמות והצמחים ולכן יש להם את הידע והיכולת לבצע התאמה מושלמת ביניהם. הם גם יצרו עבור הצמחייה בגינה מערכת השקיה מדויקת שתטפח אותה ותגרום לה לשגשג ולפרוח ושתהיה גם חסכונית במים.

בנוסף להקמת הגינה עצמה, למעצבי הגינות יש הן את הידע והן את ההיכרות עם תחום העיצוב. הם, או קבלנים מטעמם, ישלבו בגינה תאורה מתאימה שתשרה עליה אווירה נעימה, יתכננו בקפידה דק או פרגולה בהתאם לדרישותיכם ולתנאים בשטח ויוסיפו אלמנטים עיצוביים כגון מסלעות, בריכות נוי וכד'.

בקשו ממעצב הגינות שלכם תכנית מתאר, הדמיות ומפרט לפני שתתחילו בעבודות עצמן. כך תקום לתחיה הגינה באופן ויזואלי לנגד עיניכם ותוכלו לשנות ולהתאים אותה במקרה הצורך.

 

איך מתחילים?

בין אם בחרתם לפעול לבד ובין אם החלטתם על איש מקצוע, לפני שמתחילים בתהליך של עיצוב גינה בבית פרטי, יש להתייחס למספר דברים, ביניהם סוג האקלים בו ממוקמת הגינה, תנאי השטח, סוג האדמה והמידות של החלל הקיים. יש לבחון מהי מטרת הגינה ומהו החזון של בני הבית. וכמובן, להתאים את כל אלה לתקציב המוקצה לפרויקט.

הקצאת התקציב היא אחד הדברים הקריטיים בהקמת גינה, ובטח בעיצובה. בכדי לקבל אומדן על גודל התקציב הדרוש, מומלץ להתייעץ עם מעצב גינות בעל ניסיון שגם אם בסופו של דבר לא תשכרו את שירותיו, לפחות יכוון אתכם וידייק את התהליך כולו. זכרו שהתקציב אינו מסתכם רק בהקמת הגינה או ברכישת אלמנטים לעיצובה, יש להפריש חלק ממנו גם לתחזוקת הגינה השוטפת לטווח הארוך.

לאחר שבחנתם את התנאים המקדימים והבנתם לעומק איזה סוג גינה ברצונכם להקים, יש להתחיל בתכנון מקדים. חשבו היכן אתם רוצים למקם כל חלק בגינה – הכניסה אליה, שמהווה למעשה את ההפרדה בין חללי הפנים והחוץ; פינת הישיבה, גודלה, מה היא תכלול ומה יהיה מסביבה. בחנו את המרחק שלה מהשכנים והאם אתם בכלל רוצים או זקוקים לפרטיות; אילו אלמנטים נוספים תרצו לשלב בה. אולי בריכה? פינת משחקים לילדים? פרגולה או מטבח חוץ? חשבו על קירוי חלק מהאזורים ובאילו חומרי גלם תשתמשו לשם כך.

לאחר מכן יש להכין את השטח, כלומר, לנקות פסולת, לפנות צמחיה ישנה וצנרת ולהתחיל בעבודות הפיתוח, שכוללות עבודה עם כלים כבדים לצורך פיזור אדמה או יישור הקרקע. כמו כן יש להתחיל בהנחת התשתיות לגינה – הצנרת, התאורה ואולי אף יציקות בטון אם תכננתם פרגולה או דק.

מערכת ההשקיה היא השלב הבא והוא כולל פיזור צינורות וטפטפות במרווחים נכונים, מיקום ראש מערכת ההשקיה ותכנון מדויק של זמני ההשקיה והכמויות הנחוצות לכל צמח. לאחר מכן מגיע שלב שתילת הצמחייה, בהתאם לתכנית המתאר שהוכנה, שבה מצוין באיזה אזור ימוקם כל צמח.

הצמחייה תיבחר כמובן בהתאם לרצוננו, אם אנו חולמים לדוגמא על גן ירק, נעשה אותה ערוגות ערוגות; ואולי אנו מייחלים למטע של עצי פרי או לשטח דשא עצום שבו ילדינו ישחקו כדורגל. כל אחד וחלומו הוא. אולם זכרו שהצמחייה אף היא תלוית אקלים וסוג אדמה, כך שגם אם יש לנו בראש תמונה מסוימת של הגינה שלנו, לעיתים ניאלץ להתפשר ולהיכנע למציאות בשטח. זה כמובן לא חייב לגרוע כהוא זה מכך שהגינה שלנו תהיה יפיפייה בכל מקרה.

לאחר שהכנו את השטח, שתלנו את הצמחייה ומערכת ההשקיה שלנו פועלת כשורה, נוכל להתפנות לחלק הכיפי באמת – עיצוב הגינה. כאן נכנס נושא התאורה, רכישת פינת הישיבה, הוספה של פריטי נוי ועוד, הכל בהתאם לחזון שלנו ולסגנון הבית הקיים.

 

שילוב אלמנטים של עץ בגינה

כיוון שעץ הוא אחד האלמנטים הפופולריים והאהובים מאוד בתחום עיצוב הגינות, כדאי להתמקד בו קצת. שילוב אלמנטים של עץ בגינה מייצר אווירה טבעית ובמקביל גם מעניק פתרונות פונקציונליים, לדוגמא אם אנו רוצים להקים גינה חסכונית, שילוב של דק יצמצם לנו את שטח הצמחייה וכך גם את כמויות המים אליהם נזדקק. אפשר לשלב עץ בשלל צורות בגינה שלנו, לדוגמא בניית בית עץ לילדים, הנחת פרקט או בניית פרגולה.

כדאי לדעת שיש מגוון עצום של סוגי עצים, לכל אחד מהם יתרונות וחסרונות וכל אחד מהם מעניק לגינה מראה אחר. יש עצים מאסיביים שיהפכו את הגינה שלנו לפראית ויש עצים עדינים ומהוקצעים שיקנו לגינה שלנו מראה מאורגן ומסודר. גם כאן רצוי להתייעץ עם מעצב הגינה ולהתאים את סוג העץ לסגנון הגינה והבית וכמובן לתקציב.

 

סיימתם? לא ממש…

זהו, הגינה שלכם מוכנה. אתם כבר נושמים לרווחה מלוא הריאות ושואפים את האוויר הצח ואת ריח הפרחים? תהליך הקמת הגינה מאחוריכם? אז זהו, שלא… הגינה שלכם לא תישאר מרשימה לנצח אם לא תתחזקו אותה באופן שוטף.

ייתכן שדווקא החלק הזה של תחזוקת הגינה הוא שקוסם לכם בכל התהליך כיוון שהוא מספק לכם את השקט הנפשי שאתם כמהים אליו. אתם נהנים לנכש עשבים, לגזום את השיחים, להשקות את הצמחים ולנקות את הדק. אם כך, מצוין. היו אתם אנשי התחזוקה של הגינה שלכם וטפחו אותה. אין ספק שזה יגרום לכם סיפוק רב.

אך גם אם אתם לא מתחברים לעבודה בגינה, אל דאגה. תמיד תוכלו להעסיק גנן שיעשה עבורכם את עבודות הגינה השוטפות וישמור על המראה שלה מעוצב ומטופח.

בכל מקרה, אל תזניחו את עניין התחזוקה. מעבר לנראות של הגינה שלכם ובהתאם לכך גם לנראות הבית, זה חשוב גם לבריאות הצמחים והאדמה.

 

באדיבות אתר טוב תודה

אהבתם? שתפו!